reklama

Podceňované Poľsko

Pred niekoľkými dňami som ukončil pracovný pomer a pobyt vo Varšave. Žil som tam 3 mesiace. Je to síce krátka doba, ale dostatočne dlhá na to, aby ste pochopili poľskú dušu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Keď som oznamoval v mojom okolí, že som dostal skvelú ponuku na prácu v Poľsku, spočiatku ohrňovali nosom, že čo tam môže byť lepšie než u nás alebo v Česku. Čas ukázal, že je toho veľa.

Obrázok blogu
(zdroj: ja)

Na konci septembra, keď som sedel vo vlaku smer Varšava, ani ma nenapadlo, že sa zaľúbim do toho mesta a Poliaci sa stanú mojimi bratmi. Nestalo sa to len pre to, že svojimi maniermi majú veľmi blízko k východniarom. Aj keď je Varšava veľkomesto, ktoré počíta s dvoma miliónmi ľuďmi, takmer vždy ste narazili na ústretových a pomocných ľudí. Samozrejme, Poľsko je veľká krajina, 9. najväčšia v Európe s takmer 40 miliónmi obyvateľmi, takže rozdiely v ľuďoch musia byť. Ale či som bol na juhu Poľska, východe alebo v strede, vždy som si s nimi dobre rozumel ako s ľuďmi. Mimochodom, bol som na oslave, kde boli študovaní známi (právnici, zubári, ITčkari) a neskutočne sa pilo. Aj ako východniar som mal teda čo robiť aby som za nimi vládal. Bolo tam aj pár ľudí z hôr (nie gorali) a naozaj boli cítiť rozdiely. Boli ostrejší, prudérnejší a živší. Varšavčania boli naproti ním jemní. Bola to tiež dobrá skúsenosť. Ak budete mať možnosť, nechajte sa pozvať k ním domov. Chytí Vás za srdce ich pohostinnosť. Áno, aj na Slovensku máme peknú pohostinnosť, ale je to niečo, čo vždy nadchne a cení sa, že. Slováci sú v Poľsku obľúbeným národom. Nielenže si sme kultúrne a historicky (povojnovo) blízki, ale aj mnoho Poliakov navštívilo prírodu druhej strany Tatier.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Prezidentský palác cez Vianoce
Prezidentský palác cez Vianoce (zdroj: ja)

Hlboký dojem na mňa zanechali posledné týždne. Navštívil som Múzeum Varšavského povstania, ktoré odporúčam každému. Je moderné a hyperaktívne. Presne, ako by múzea mali vyzerať. Na vlastnej koži tam môžete pocítiť úzkosť pri bombardovaní, s 3D okuliarmi, teda ako naživo z lietadla vidieť kompletne zničené mesto a prejsť sa kanálmi, tak ako sa museli kedysi pohybovať povstalci ... len bez vody a sr...iek. Tam pochopíte, čím si musel prejsť celý národ. Útlak od Rusov, teror od Nemcov. Bola tam aj časť venovaná Slovákom. Boli sme najväčšou zahraničnou skupinou bojujúcou v povstaní (približne 540) a ako jediní, sme mohli používať naše národné symboly.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
(zdroj: ja)

Poľsko je tiež známe silným vplyvom cirkvi a viery. Stretával som sa však s veľa ľuďmi, ktorí to neriešili. To znamená, že si nenechali miešať cirkev do vzťahov a bežného života. Nikdy som nemusel počúvať o chodení do kostolov, o farároch, modlení ... . Môžem povedať, že nie sú tým pohltení ako sa démonizuje. Rodina je jedna z ich najväčších hodnôt. Na to však človek nemusí byť veriaci, aby mala rodina pre neho veľkú dôležitosť. Silný zážitok som mal počas návštevy obrovského cintorína počas sviatku všetkých svätých. Tak krásne upravené, vysvietené a ozdobené hroby som nikde inde nevidel. Nakoniec ma to tak ovplyvnilo, že som si začal viac vážiť svoju rodinu a moja budúca už teraz je pre mňa to najdôležitejšie. Myslím si, že by si ľudia mali viac vážiť svoje rodiny. Je to pekná hodnota. Viete, ak sa Vám niečo stane, zamestnávateľ sa o vás nepostará, ale rodina. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Jeden z najväčších cintorínov večer dňa 1. novembra
Jeden z najväčších cintorínov večer dňa 1. novembra (zdroj: ja)

Popravde, až donedávna bežný Poliak mal kvalitu života trochu horšiu než obyvatelia u nás. No za posledné roky sa tam toho urobila neskutočne veľa. Postavili sa nové cesty, obchodné centrá, modernizovala verejná doprava, obytné rezidencie sa stavajú ako huby po daždi, v hlavnom meste sa otvorila ďalšia linka metra, vyrástli mrakodrapy. V poslednom čase sa však v politickom živote dejú kontroverzné zmeny. Nie je to ale také dramatické, ako to opisujú naše média. Aspoň môžeme vidieť nespokojných ľudí v uliciach. Nie len „bojovníkov“ v krčme pri pive.

Národný štadión a zápas Poľsko - Írsko
Národný štadión a zápas Poľsko - Írsko (zdroj: ja)

Pre bežného Slováka sa Poľsko končí po pár mestách za hranicami. Veľa z nás chodilo na nákupy lacnejšieho a nie príliš kvalitného tovaru do Nového Targu, Krosna, atď. Podľa týchto oblastí si veľa ľudí urobilo názor na Poľsko. Táto krajina je však dosť veľká na to, aby ukázala oveľa viac. Stačí si odskočiť do miest ako Zakopane, Katovice, Krakov, Wroclav ...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poliaci boli ťažko skúšaný historickými obdobiami, ale tvrdou prácou sa rýchlo stávajú silným a moderným národom. U nás sú ešte stále podceňovaní, ale aby sme sa jedného dňa nenazdali, že im v raste životnej úrovni prestávame stačiť. Nie len my, ale aj ostatné národy by si mali od nich brať dobré príklady a hodnoty.

Centrum v noci
Centrum v noci (zdroj: ja)

P.S. Ak sa pýtate, čo to s tou prácou ... Nebudem menovať konkrétne, ale dalo mi to veľmi veľa. Môj prvý stret s korporátnym životom a dobrými peniazmi. Rád by som aj ostal a urobil zaujímavú kariéru, ale skončil som v skúšobnej dobe. Počas nej som sa dostal k ponuke, ktorá mi môže splniť veľa snov v krátkom čase. Žijeme predsa pre sny. Svoje sny ... o tom potom.

Park Lazienky
Park Lazienky (zdroj: ja)
Hradby starého mesta
Hradby starého mesta (zdroj: (ja))
Poľské pendolino
Poľské pendolino (zdroj: ja)
Prímestské vlaky
Prímestské vlaky (zdroj: ja)
Kancelárská budova
Kancelárská budova (zdroj: ja)
Typické (pod)zimné počasie
Typické (pod)zimné počasie (zdroj: ja)
Obrázok blogu
(zdroj: ja)
Obrázok blogu
(zdroj: ja)
Kanálové bludisko v Múzeu Varšavského povstania
Kanálové bludisko v Múzeu Varšavského povstania (zdroj: ja)

Ak sa článok páčil, hlasovať môžete TU

Slavomír Ogurčák

Slavomír Ogurčák

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Kedysi idealista, dnes realista, vášnivý cestovateľ, Zoznam autorových rubrík:  Zahraničná politikaEurópska úniaEkonómiaSpoločnosťCestovateľskéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu