,,Orient Express,, okolo Európy do Istanbulu

Autor: Slavomír Ogurčák | 14.8.2012 o 8:01 | Karma článku: 9,65 | Prečítané:  2271x

Alebo ako navštíviť 12 krajín za 22 dní, zažiť dobrodružstvo, ochutnať špeciality, porovnať ľudí, či mať raňajky v Paríži, obed v Ženeve a večeru v Miláne. To všetko je možné za ,,pár,, eur vďaka lístku Interrail. Ako si ho najlepšie užiť, nejaké rady a postrehy Vám s radosťou ponúkam na tomto mieste :).

IMG_1946_tab.JPG

Slovinsko

Čo je to ten Interrail? Interrail je medzinárodný vlakový lístok, ktorý platí na cestovanie po celej Európe. Nie je obmedzený cieľovou stanicou, čiže je s ním možné cestovať neobmedzene počas celého dňa. Na výber je aj lístok na cestovanie v rámci jednej krajiny. Ten sa najlepšie hodí, ak chcete vlakom spoznať jednotlivú krajinu (napr. Nemecko, FR, ESP, atď.). Uplatniť sa dá aj na trajekty medzi Talianskom a Gréckom.

 

Ceny sa rôznia podľa typu lístka: Globálny pass (medzinárodný) môže byť platný na 10 dní (175€), 15 dní, 22 dní (257€) alebo mesiac. Z toho môžete podľa výberu cestovať 5 dní, 10 dní alebo každý deň. Pre One Country Pass (jedna krajina) cena závisí od krajiny. Napr. pre Nemecko je lístok platný mesiac a môžete si vybrať 3, 4, 6 alebo 8 dní na cestovanie (ceny od 139€). Ak som to napísal trochu zložito, tak normálne vysvetlenie aj s detailmi je na ich oficiálnej stránke. S priateľkou sme si vybrali možnosť: 22 dní z toho 10 dní cestovania za 257€. Pri maximálnom využití to vychádza tak na 1-2 nocí v každom meste, niekde aj 3.

 

Náklady závisia od vašej pohodlnosti a šikovnosti. Najväčší vplyv na náklady má ubytovanie a strava. Ak budete využívať hosteli za cca. 10-15€ na noc, tak sa to výrazne odrazí na vašej záverečnej bilancii. My sme takmer v každom meste využili Couchsurfing (moje heslo na využívanie CS: Vidieť viac, poznať viac, zažiť viac, platiť menej). CS u nás zlyhal len trikrát. V Benátkach, chorvátskom Zadari a Sofii. Našťastie sme so sebou vláčili aj stan, takže sme to veľmi elegantne zachránili kempingom. V predposlednom navštívenom meste, Sofii, sme využili hostel. Iný spôsob, ako ušetriť na ubytovaní je cestovať v noci alebo spať na stanici, tak ako sme my museli neplánovane prespať na stanici v Záhrebe. Tiež sme si trasu naplánovali tak, aby sme sa mohli stretnúť s našimi dobrými známymi z Erasma a prespať u nich.

Naše najväčšie náklady patrili výdavkom na stravu. Snažili sme si jedlo kupovať v supermarketoch, ale niekedy proste musíte mať aj teplú večeru alebo obed. V západnej Európe sme na jedle míňali najviac, aj keď sme jedli fast food. Po Taliansku bolo jedlo rapídne lacnejšie, takže sme si mohli dovoliť už aj lacnejšie reštaurácie. Je tu však jeden háčik, ktorý sa týka cestovania. Na rýchlovlaky a ležadlové vozne sa musí priplácať (ale nie viac než 10€). Ak mám na tomto mieste zhrnúť moje náklady, tak celkovo aj s letenkou Istanbul-Viedeň som neminul viac než 550€. Na druhej strane, moji známi, ktorý takto precestovali celú východnú Európu a Balkán neminuli viac ako 400€ ... a to spali v hosteloch.

 

Naša trasa začala v Regensburgu, kde sme študovali, a potom pracovali celý júl, pokračovala do Frankfurtu nad Mohanom, Kolína, Amsterdamu, Bruselu, Lille, Paríža, Lyonu, Ženevy, Milána, Benátok, Trieste, cez Slovinsko do Zadaru potom Zahrebu, Budapešti, Belehradu, Sofii až náš ,,Orient Express,, zastavil na konečnej zastávke Istanbul. Možno sa to javí ako priveľa zastávok,  ale priznám sa, že sprievodcovia niekedy lístok neskontrolovali, tak sme mali pár dni naviac (sprievodcovia, prosím, nekontrolujte to :) ). Pre naplánovanie cesty odporúčam využiť stránku nemeckých dráh (majú kompletné informácie o spojoch v Európe) a s nejasnosťami pomôže aj fórum Interrailu.

337818_2302980051217_276903_o_tab.jpg

Naša trasa (maps.google)

Medzi naše nezabudnuteľné zážitky patrí napr. keď sme cestovali Slovinskom so skupinou španielských hipisákov. Bez žiadnych informácii vlak zastavil v mestečku pri hraniciach s Chorvátskom a ďalej už nepokračoval. Španieli sa rozhodli prespať na lavičkách v parku neďaleko stanice, no my sme sa vydali pešo k hraniciam, pretože sme sa nemohli dočkať mora. Na chorvátskej strane sme neúspešne stopovali autá, keď po 20 minútach k nám prišiel jeden policajt s otázkou: ,,Kam idete?". Potom bez slov odišiel a po 10 minútach pri nás zastalo auto s dvomi chorvátskymi policajtmi, ktorí nás zviezli 15 kilometrov až priamo do kempu pri mori. Neuveriteľné :).

DSCN1819_tab.JPG

Oddych v Chorvátsku

Iné zážitky sme mali napr. pri našej hostiteľke v Paríži. Pôvodom bola z Kambodže, tak som sa proste musel opýtať, ako sa dostala do Paríža. Povedala svoj príbeh, keď jej rodina musela utekať pred šialeným Pol Potom. Ako malé dievča ju zobrali Francúzi spolu s mamou počas evakuácie. Jej rodina prišla o celý majetok. Hovorí, že dnes je hrdá Francúzska a preukázala to tým, že nám pripravila úžasné francúzske raňajky spolu s jej priateľmi. Mimochodom, veľmi milé bolo dozvedieť sa, že cez CS navštívila Bratislavu a veľmi sa jej tam páčilo. Z Paríža sme potom išli na rýchlovlaku TGV rýchlosťou 270km/h. Bol to fakt zážitok, hlavne keď sme šli cez búrku.

DSCN1475_tab_tab.JPG

Raňajky v Paríži

IMG_1848_tab.JPG

Mesto zaľúbených

Naopak, nepríjemné zážitky sme zažili v Chorvátsku. Pred cestou do Zahrebu ani vo vlaku počas cesty nás nikto neupozornil, že sedíme v nesprávnom vozni. Keď sme sa zrazu pohli z jednej stanice naspäť tou istou trasou, sprievodca na nás posmešne vybehol, že čo mi tu vlastne robíme. Tak sme v jednej dedine (alebo mestečku) Vrbovsko museli doslova vyskočiť z pohybujúceho sa vlaku a čakať tam dve hodiny na ďalší vlak. Ľudia na nás čumeli ako na ufónov. Keďže sme takýmto štýlom prišli do Zahrebu večer, museli sme tam prečkať do rána na vlak do Budapešti. Spolu s inými dezorientovanými cudzincami sme prespali na stanici. Noc to bola jedna z najhorších v mojom živote. Na stanici sa potúľoval jeden bezdomovec, ktorý sa v angličtine vyhrážal mladým ľudom. Jedného teenagera doslova vytiahol zo spacáku, že ak mu nedá peniaze, tak ho zbije. Zatiaľ čo to niektorí ignorovali a pokojne spali, ja som pil niekoľko plechoviek redbullu a kontroloval situáciu, keďže polície nebolo nikde. Niekoľkokrát sa okolo mňa krútil, tak som si vo vrecku už otváral nožík, ale odradilo ho zrejme to, že som bol zarastený (smiech).

DSCN1872_tab.JPG

Noc na stanici v Zahrebe

V Bulharsku sme boli nemilo prekvapení, aké zanedbané prostredie bolo okolo nás. Jednoducho ako keď po socializme sa nikto o nič nestaral. Naopak v Turecku boli popri železnici kopu moderných poľnohospodárskych a priemyselných budov a moderné štvrte miest, ktoré by sme im aj u nás závideli.

DSCN1943_tab.JPG

Sofia

Zmiešaný zážitok sme mali v Srbsku, keď do nášho vozňa nastúpili hooligans z belehradského futbalového klubu Crvena zvezda. Boli tam našťastie pri nás aj ozbrojení policajti, ktorí si zapisovali ich mená, takže okrem hluku a spevu sa nič špeciálne nedialo. Len pár zastávok pred nimi k nám nastúpila jedna veľmi sexy blondína, ktorej keď som povedal, že som zo Slovenska, tak mi odpovedala: ,,Ó áno, tam v Slovinsku som bola na dovolenke,,. Zo Srbska sme si tiež zapamätali, ako babky pašovali cigarety do Bulharska. Normálne si ich strkali všade, kde sa dalo, do podprsenky, do pančúch, ... . Tak sa stalo, že nejedna babka prepašovala aj 40 krabičiek.

IMG_2194_tab.JPG

Spomienky na NATO, Belehrad

Na záver chcem napísať mestá, kde sa nám najviac páčilo, kde sme boli sklamaní, kde boli najkrajšie dievčatá a kde boli najlepšie jedlá.

 

Najlepšie mestá:

1, Paríž

2, Budapešť

3, Trieste

4, Amsterdam

5, Frankfurt nad Mohanom

6, Istanbul

 

Sklamanie:

3, Sofia (okrem katedrály Alexandra Nevskeho jedno veľké nič s pouličnými psami)

1, Miláno (okrem námestia tam nebolo nič ,,úžasné,,. Všade boli nepríjemní pouliční predavači)

2, Benátky (v podstate nádhera, ale na môj vkus príliš veľká tlačenica turistov)

4, Zahreb (socialistické betónové mesto)

 

Jedno z najpríjemnejších prekvapení bol Belehrad. Mesto síce nevyzeralo rozprávkovo ako v západoeurópskych metropolách, ale jedlo bolo veľmi lacné a veľmi chutné (napr. čevapčiči). Moje príjemné pocity boli zrejme znásobené asi najkrajšími a najsexy ženami, ktoré som nikde v takej koncentrácii počas nášho cestovania nevidel ako v Belehrade. Keď sme pri ľuďoch, musím poznamenať, že Nemecko a Holandsko by malo niečo robiť s obezitou svojich občanov. Všade inde sa ľudia starali o svoju postavu s veľkým rozdielom. Mimochodom, tiež musím veľmi odporúčať zmrzlinu v Trieste (najlepšiu akú som kedy mal), syry v Holandsku a crepe vo Francúzsku.

IMG_1774_tab.JPG

Obchod so syrmi, Amsterdam

 

Každý človek má svoje priority, čo urobiť so svojimi peniazmi. U cestovateľov by mal byť Interrail synonymom takejto priority. Vidieť pol Európy na jeden šup, urobiť si rebríček top miest, top špecialít. Je tu však aj iná verzia Interrailu - Interfly, cestovanie nízkonákladovými letmi po Európe. Tak snáď nabudúce.

 

IMG_1677_tab_tab.JPG

ECB, Frankfurt na Mohanom

IMG_1705_tab_tab.JPG

Kolín

IMG_1798_tab.JPG

Brusel na bicykli

 

DSCN1574_tab.JPG

Ženevské jazero z vlaku

DSCN1617_tab.JPG

Miláno

DSCN1763_tab.JPG

Benátky

IMG_2087_tab.JPG

Budapešť

DSCN1987_tab.JPG

Koniec cesty. Miesto bozku Európy a Ázie, Istanbul


Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan neplatí ani za nájom štadióna, mestu dlhuje takmer 400-tisíc eur

Hokejový klub nemá na výplaty ani na nájom štadióna. Vedenie tvrdí, že sezónu v KHL dohrá.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?